De kracht van samenwerken.. hoe werkt dat in ons vak?
Sommige mensen zijn geboren teamspelers, anderen trekken
liever hun eigen plan en voelen zich daar comfortabel bij.
Hoewel het (vermogen tot positief) contact met anderen
redelijk essentieel is in ons verkoopvak, is echt samenwerken met anderen, in
welke vorm dan ook, echt niet altijd eenvoudig.
Zoveel mensen, zoveel smaken, zoveel voorkeuren en meningen.
Dat kan elkaar enorm versterken of op zijn tijd stevig botsen.
Toch is samenwerken (en samen werken) heel gezond voor
mensen, blijkt uit tal van studies. En ook tijdens studies en cursussen is
samen werken heel effectief, mits goed ingezet. Daarom in ons artikel van vandaag:
Hoe benut je de kracht van samenwerken?
Samenwerking benutten
Hoewel we niet al te diep de psychologie in willen duiken en
dit onderwerp te groot is om in één artikel te dekken, gaan we toch wat zaken
uitlichten die binnen onze studies effectief blijken voor onze cursisten.
·
Krachten
en zwakten onderkennen
Binnen de dynamiek van een groep zorgen al die verschillen
voor veel leerkansen. Zo leer je niet alleen andere mensen (types mensen) beter
kennen, maar ook jezelf.
Wat is je kracht en waar liggen je zwakke punten?
Wat doen anderen ontzettend goed waar jij van leert?
Welke voorbeelden geven je inzichten en perspectief op
jezelf, je werkpraktijk en het vakgebied van verkoop?
·
Praktijksituaties
ervaren
Binnen onze cursussen, maar ook in de samenwerking met je
docent en medecursisten, bieden (gesimuleerde) praktijksituaties veel
leerkansen. Niet alleen is theorie alleen niet genoeg, maar je ervaart hoe je
dingen voelt en vindt.
Wat was oncomfortabel en wat zegt dat over jou en de
situatie?
Wat zegt een gevoel en ervaring over je manier van handelen?
·
Aannames
en vooroordelen toetsen
Samen werken, zeker in studieverband of met collega’s, is
echt niet altijd eenvoudig of comfortabel. Je moet je soms kwetsbaar opstellen,
komt terecht in situaties die je niet geheel de baas bent EN wordt er soms
pijnlijk mee geconfronteerd dat je in sommige dingen niet goed bent, iets te
leren hebt of beter had kunnen aanpakken.
Het doen van aannames en handelen op basis van vooroordelen
is daar een prachtig voorbeeld van.
Samenwerken en samen dingen oppakken zijn bij uitstek
momenten waarop je leert aannames en vooroordelen te toetsen.
·
Praktijksituaties
en echte mensen
Hoewel de praktijk je op ieder moment kan verrassen, zijn er
tal van theoretische modellen over communicatiestijlen, types mensen en hun
voorkeuren en welke types met elkaar matchen of juist botsen.
Die theorie is leuk, maar uiteindelijk moet je ook leren hoe
je omgaat met al die types en voorkeuren, zonder jezelf daarin te verliezen.
Dus pas in training zoveel mogelijk toe en toets dit
vervolgens meer en meer in je eigen bedrijfspraktijk.
Partnerships voor het
benutten van elkaars kracht
Ook bij NIMA sales snappen we dat samenwerken zinvol
is. Niet alleen in de vormen van onze cursussen, maar ook met de partnerships
die we aangaan.
Zo kiezen we ervoor om met onze partners krachten te
bundelen, en met succes!
Daar pluk je als cursist dus ook de vruchten van.
Samen uit, samen thuis
Bij NIMA Sales zorgen we ervoor dat jij tot echt succes komt
(zo kennen wij bijvoorbeeld de diplomagarantie). Jij en je medecursisten
werken met elkaar en onze topdocenten naar succes; een diploma!
Benieuwd welke verkoopopleiding het beste bij je past of
vragen over het combineren met je werkveld?
Reacties
Een reactie posten