Geboren verkoper versus aangeleerd gedrag.. wat kun je nou echt leren?




Het idee dat sommige mensen nu eenmaal ‘geboren verkopers’ zijn en van nature kwaliteit en kunde bezitten die hen een geschikte verkoper maken, is hardnekkig.
Of dat altijd klopt, is echter te betwisten. Want wat maakt een ‘geboren verkoper’ dan zo goed en welke kwaliteiten heb je nodig die je niet kunt leren?

Natuurlijk is niemand hetzelfde en kan iemands karakter bepalend zijn voor hoe diegene communiceert, handelt en invloed hebben op de voorkeuren. Iemand die van nature introvert is en/of per definitie niet graag met mensen om gaat, zal zich ook niet snel aangetrokken voelen tot ons vak.

Als je die aantrekkingskracht WEL voelt, is dat al de helft van de winst!
Wanneer je twijfelt of en welke opleiding het beste bij je past gezien je achtergrond, vraag dan eens om een gratis adviesgesprek met onze adviseurs!




Kunde en kwaliteit versus natuurlijk handelen
Verkooptrainingen zijn er in alle soorten en maten. Daarbij komen tal van technieken, communicatiestijlen, presentatietactieken en structuren aan bod. Sommige al jarenlang gehanteerd, anderen in een nieuw jasje gestoken.

Binnen het verkopersvak werk je aan jouw vermogen om een connectie te maken met je (potentiele) klant en relatie en met het oog op resultaat te handelen.

Je moet hierin je handels- en communicatiewijze op een natuurlijke manier eigen maken. Sommigen hebben dat van nature meer intuitief dan anderen. Belangrijk is dat we niet op zoek zijn naar verkopers die alleen maar een toneelstukje opvoeren en op basis van de salestraining een riedeltje afwerken.


Werken met mensen
Eerlijk is eerlijk; het beeld dat mensen soms van verkopers hebben is niet altijd rooskleurig. Juist bovenstaande, het aanleren van bepaalde tactieken en dit kunstje toepassen in de praktijk, versterkt het gevoel van de onbetrouwbare en onechte verkoper die je koste wat kost iets wil verkopen, of je dat nu nodig hebt of niet.

Mensen responderen goed op authentieke personen en persoonlijkheden. Tegelijkertijd zijn de technieken en handelswijzen die je in onze verkooptrainingen leert, van essentieel belang in het bereiken van je doelen.

Denk daarbij aan het vermogen om:
·         Koopsignalen te herkennen en benutten
·         Om te gaan met tegenwerpingen of bezwaren
·         Een echt goede offerte te schrijven
·         Structuur te brengen in een (commercieel) gesprek
·         Interne en externe invloeden te herkennen en in te zetten

Bij NIMA Sales trainen experts met jarenlange en bewezen ervaring je in het vak van verkoper. Is verkopen te leren, jazeker! Maken we gebruik van jouw natuurlijke intuitie en kunde, jazeker!





Reacties

Populaire posts van deze blog

Ben jij vastgeroest in je sales vak? Hoe zet je dan de volgende stap?

NIMA SALES BLOG: VERKOOPLEIDING; VEEL MEER DAN “IK ZIT IN DE SALES”.

De kracht van samenwerken.. hoe werkt dat in ons vak?